Kako se pripremiti za izlaganje suncu

Negativno i pozitivno djelovanje sunca na kožu – Kako se pripremiti za izlaganje suncu

Unatoč svim upozorenjima o štetnosti sunčevih zraka, većina se ljudi ipak bez razmišljanja izlaže suncu bez adekvatne zaštite.

Ovo su moguće posljedice pretjeranog izlaganju suncu

Djelovanje sunca na ljudski organizam je kumulativno jer on “pamti” sve negativne učinke zračenja kojima je tijelo bilo izloženo. Iz tog razloga posljedice neprimjerenog sunčanja u prošlosti do izražaja dolaze tek u zrelijoj dobi.

Rane i kratkotrajne posljedice su natečena koža, bolna i izrazito topla, a osoba ima i neugodan osjećaj pečenja. Simptomi obično nestaju za 2-3 dana i koža poprima tamniju, bakrenastu boju. 

Dugotrajne posljedice uzrokuje prodiranje UV zraka u dublje slojeve kože gdje mijenjaju strukturu kolagena i elastičnih vlakana što uzrokuje gubitak vlažnosti i elastičnosti kože. Povratka nema, a za uspomenu na jedno ludo ljeto vam ostaju bore i suha koža.

Tu je i hiperpigmentacija kao poremećaj boje kože okarakteriziran tamnim područjima na koži, a uzrokovan je porastom količine melanina, tamnog pigmenta kože. Točne uzroke možemo podijeliti u dvije skupine: vanjske i unutrašnje. Vanjski uzroci mogu biti oni koji dolaze iz okoliša, kao što je izloženost sunčevim zrakama.

Jako crvenilo također uzrokuje promjene koje mogu dovesti do karcinoma kože za čiji je nastanak često odgovorno izlaganje UV zrakama i opekline koje su nastale u ranom djetinjstvu. Fotodermatoza, starenje kože i oštećenje vida su još neke od trajnih posljedica prekomjenog izlaganja suncu.

Pozitivno djelovanje sunčevih  zraka

  • Proizvodnja  vitamina D
    • Umjereno izlaganje suncu pomaže u proizvodnji vitamina D koji se još i naziva „vitamin sunčeve svjetlosti“. UV-B zrake su odgovorne za proizvodnju vitamina D u ljudskoj koži. Vitamin D je jedini vitamin sa svojstvom hormona koje može stvarati naše tijelo pod utjecajem sunčeve svjetlosti (ali se može i unositi hranom). Koža punim izlaganjem tijela suncu može proizvesti 20.000 IU vitamina D u 20 minuta.
    • Vitamin D važan je za regulaciju kalcija i apsorpciju fosfora, održavanje zdravih kostiju i zubi te ima zaštitni učinak protiv bolesti kao što su rak, šećerna bolest tip II i multipla skleroza.
  • Uloga vitamina D u tijelu je višestruka:
    • održava zdravlje kostiju  i zubi,
    • povoljno utječe na imunološki  i  živčani sustav,
    • regulira lučenje inzulina i pomaže u prevenciji šećerne bolesti te
    • utječe na ekspresiju gena koji sudjeluju u razvoju malignih bolesti.

Procjenjuje se da se umjerenim sunčanjem tijekom pet do deset minuta, dva do tri puta tjedno proizvode dovoljne količine vitamina D. Nedavna istraživanja pokazuju da 50% odraslih osoba i djece diljem svijeta ima manjak vitamina D.

Ostali pozitivni učinci sunčevih zraka su:

  1. Poboljšanje sna jer umjereno izlaganje suncu potiče proizvodnju melatonina (hormona sna).
  2. Smanjenje  razine kortizola – hormona stresa, a time i stresa.
  3. Ublažavanje  depresije jer sunčeva svjetlost povećava količinu serotonina (hormona sreće). Umjereno sunčanje od 15 minuta dnevno s najmanje 40% otkrivene kože ublažava  blagu i umjerenu depresiju, pogotovo u kombinaciji s tjelesnom aktivnosti poput lagane šetnje ili plivanja. Kombinacija tjelesne aktivnosti i sunčanja potiče stvaranje prirodnih endorfina  koji djeluju umirujuće i  analgetski. Općenito sunce poboljšava raspoloženje , daje energiju i vitalnost.
  4. Olakšavanje tegoba kod  brojnih  bolesti, poput multiple skleroze, Alzheimerove bolesti, psorijaze,reumatoidnog artritisa.
  5. Baktericidno djelovanje  -osim što sunčeva svjetlost ubija brojne bakterije, pomaže kod prehlade, gljivičnih infekcija i kožnih bolesti poput psorijaze, ekcema, mladenačkih akni i drugih bolesti. Prije otkrića antibiotika helioterapija ( terapija Suncem) bila je najuspješnija metoda liječenja infekcija . Dermatolozi danas  savjetuju oboljelima od psorijaze,atopijskog dermatitisa, akni i ekcema sunčanje tijekom trideset minuta u jutarnjim i poslijepodnevnim satima.
  6. Prevencija   nastanka  malignih bolesti-poput raka debelog crijeva,Hodgkingovog limfoma, raka jajnika, raka gušterače i prostate.  Znanstveno istraživanje Američkog nacionalnog instituta za istraživanje raka otkrilo je da ljudi koji primaju dovoljno sunčeve svjetlosti imaju 50% manji rizika za dobivanje raka debelog crijeva i raka dojki.
  7. Jačanje  imunološkog  sustava jer Sunce potiče stvaranje bijelih krvnih zrnaca-leukocita koji štite organizam od bakterija, virusa, gljivica i parazita.
  8. Smanjenje krvnog  tlaka i opasnosti  od srčanog  i moždanog udara. Studija koju su objavili britanski znanstvenici pokazala je da učestalost srčanog udara znatno rjeđa tijekom ljetnih mjeseci nego zimi (izuzev ekstremnih vremenskih uvjeta). Britanski znanstvenici smatraju da je smanjena učestalost srčanog udara tijekom ljeta povezana s pojačanim radom parasimpatičkog živčanog sustava koji smanjuje broj otkucaja srca i općenito opušta mišiće, tijelo i mozak, te s povećanom proizvodnjom vitamina D koji pozitivno utječe na krvožilni  i imunološki sustav, te na smanjenje razine kolesterola.
  9. Prevencija nastanka šećerne bolesti .  Znanstvenici u Finskoj dokazali su da djeca koja imaju  dovoljno vitamina D  imaju čak 80% manji rizik od nastanka šećerne bolesti tipa I. Dok nedostatak vitamina D u odrasloj dobi pridonosi razvoju šećerne bolesti tipa II.
  10. Povećanje  plodnosti  kod žena i razine testosterona kod muškaraca.
  11. Umanjenje  tegobe kod oboljelih od Chronove bolesti i drugih upalnih bolesti crijeva.
  12. Ublažavanje  tegobe kod  žena s policističnim jajnicima.
  13. Smanjenje  prekomjerne tjelesne težine i brojne drugi pozitivni učinci kod umjerenog izlaganja Suncu.

Bez obzira što izlaganje suncu ima jako puno pozitivnih učinaka na nas potrebno je biti oprezan i dobro se pripremiti za izlaganje sunčevim zrakama

 Donosimo nekoliko savjeta kako se pripremiti za izlaganje suncu.

  • Hidratizirajte kožu

Iako hidratantna krema ne štiti kožu od sunca, ona može, na neki način, ograničiti štetu od pretjeranog izlaganja suncu. Što se vaša koža više izlaže suncu, to postaje isušena, a suha koža postaje podložnija štetnim UV-zrakama. Odaberite kvalitetnu hidratantnu kremu, koja će pomoći obnoviti zaštitni sloj kože.

  • Piling kože

Piling je vrlo važan korak prije izlaganja suncu. On omogućuje koži da se riješi mrtvih stanica koje se nakupljaju i sprječavaju ravnomjerno tamnjenje. No, piling skida zaštitni sloj na površini kože, što čini vašu kožu osjetljivijom na UV zrake.

Stoga se preporučuje da pričekate nekoliko dana između pilinga i izlaganja suncu. Također, poželjno je odabrati piling prilagođen vašem tipu kože. Ako ste u nedoumici, obratite se dermatologu ili kozmetičaru.

  • Prehrana bogata karotenom i vitaminom E

Zahvaljujući svojim antioksidativnim svojstvima, namirnice koje su bogate beta-karotenom i drugim karotenoidima, kao što su likopen, mogu poboljšati zaštitu vaše kože od UV zračenja.

Najbolji izvori karotenoida su mrkva, slatki krumpir, bundeva, špinat, tikvice, brokula, mango, marelice, kelj, grašak, rajčica i dinja. Vitamin E koji se nalazi u biljnim uljima, bademima i orasima također pruža zaštitu od sunca.

Ne ustručavajte se dodati ovu hranu u svoj jelovnik! Međutim, svojstva tih namirnica ni na koji način ne mogu zamijeniti kremu za sunčanje! Prije izlaganja, obavezno nanesite kremu s visokim faktorom.

  • Postepeno se izlažite suncu

Prvi izlazak na sunce ne bi trebao trajati satima i satima. Takvim ponašanjem riskirate dobivanje opeklina i povećava se rizik od raka kože. Nikad se nemojte izlagati suncu bez nanošenja kreme za sunčanje s visokim faktorom te pazite da ona filtrira UVA i UVB zrake.

Dobro je znati

  • Solarij ne sprječava opekline
  • Suprotno popularnom vjerovanju, korištenje solarija vas neće zaštititi od sunčevih opeklina. Naprotiv, solarij znatno povećava rizik od raka kože.
  • Proizvodi za samotamnjenje nemaju zaštitnu vrijednost
  • Ovi proizvodi ne pružaju zaštitu od štetnog djelovanja sunca, jer oni ne induciraju proizvodnju melanina, pigmenta koji štiti kožu od UV zraka. Ako koristite proizvode za samotamnjenje, izaberite preparate koji sadrže solarni filter ili ih kombinirajte s drugim oblikom zaštite (krema za sunčanje, šešir…).

Izvori: